Michaela Forni

Michaela Forni var en av Sveriges första bloggare, hon startade sin blogg år 2004 då endast 14 år gammal. Hon fick snabbt en skara trogna följare och än idag bloggar hon i stort sett dagligen. Hennes blogg är en av Sveriges största inom livsstilsgenren, men det är inte bara bloggande som ryms i varumärket Michaela Forni. Genom åren har hon bland annat hunnit med att titulera sig VD, skodesigner och DJ. Under två år var hon realitystjärna i tv-serien Glamourama som sändes på TV3 Play. Hon har även gett ut tre böcker: två med kärlekstema och en som handlar om ångest och depressioner. Nu driver hon ett eget aktiebolag som omsätter över 1,5 miljoner och hon är en av Sveriges största influencers.

Michaela Forni har bloggat sen 2004

Michaela Forni: från bloggare till författare

Det var en annons på ett internetforum som tipsade om att starta en egen internetdagbok som gjorde att Michaela Forni började blogga. Året var 2004 och begreppet ”blogg” var totalt okänt för den stora massan. Den då 14-åriga Michaela hade alltid älskat att skriva, så hon satte igång och sedan dess har hon aldrig slutat. Michaela Forni har över 120 000 läsare varje vecka på sin blogg. Hon skriver dels om ytliga ting som skor och resor, dels om djupare ämnen som kärlek och relationer. Många läsare har följt henne under alla hennes år som aktiv bloggerska. Som populär bloggare har Michaela Forni stor makt – om hon till exempel tipsar om Sveriges bästa restauranger blir det rusning dit. I en intervju med Brand publishing berättar hon att hemligheten till succén är att hon alltid fokuserat på tillit, känslor och relationen till sina läsare.

Men det är inte bara otaliga blogginlägg som Michaela Forni skrivit genom åren, hon är också författare. Fram till 2016 har hon gett ut totalt tre böcker. Debutboken ”En bok om kärlek” kom år 2009 och gavs ut av Lava Förlag. Boken är en diktsamling som kretsar kring lycklig och olycklig kärlek, både sedd ur tonårsögon och ur en mer vuxen kvinnas blick. Uppföljaren ”Om att älska” kom 2013 och även denna var en textsamling med tema kärlek. Den tredje boken kom 2016 och där var ämnet ett helt annat: depression och ångest. Boken ”Jag är inte perfekt, tyvärr” är en kombinerad självhjälpsbok och dagbok med syfte att få unga kvinnor att minska sina krav på sig själva.

DJ, skodesigner och dokusåpastjärna

Det är inte alla jobb som kretsat kring skrivande för Michaela Forni. År 2010 lanserade hon sin första egna skokollektion ihop med märket Fashion by C. Kollektionen fick namnet ”7 days” och innehöll ett par skor för varje dag i veckan. Enligt Michaela själv har hon haft ett skointresse ända sedan tonåren, då hon köpte sitt första par Marc Jacobs-skor för sina första lön. Hennes egen kollektion bestod av bland annat lårhöga stövlar, boots och festskor med klack. Michaela har även gjort sig ett namn på DJ-scenen, där hon bland annat utgjort ena halvan av duon ”Hemligt” ihop med Billie Josephson. Michaela DJ:ade 2014 i Almedalen, innan Fredrik Reinfeldt höll sitt tal. Hon avslöjade då att hon röstar på Moderaterna.

År 2010 lanserade TV3 den första TV-serien som enbart sändes på TV3 Play. Programmet hette Glamourama och kretsade kring de tre vännerna och bloggarna Anna Hibbs, Petra Tungården och Michaela Forni. TV-programmet var i reality-genren och utvecklades av Strix samt TV3. Tittarna fick följa med vännerna på jobb, i relationer och på resor. Michaela Forni jobbade i seriens första säsong som moderedaktör på Nöjesguiden och i seriens andra säsong jobbade hon som chefredaktör för Devote. Första säsongens tittarsiffror benämndes som ”fantastiska” av MTGs presschef Max Lagerbäck vid en intervju i tidningen Dagens Media. Första dygnet hade serien över 50 000 visningar och vid premiären för det sista avsnittet på säsongen hade det över 2 000 000 visningar. Seriens tredje säsong kom ut 2016, då var dock deltagare utbytta mot Wasima Mahfoud, Molly Rustas och Dasha Girine.

Den röda tråden

Michaela Forni har gjort i stort sett allting rätt med sin blogg, sett ut ett marknadsföringsperspektiv. Från början skrev hon för att det var roligt och hon var hela tiden ärlig och rak, något som gav henne läsarnas tillit. Efterhand har hon kunnat addera olika samarbeten med företag, utan att skrämma bort läsarna. Oavsett om hon har bytt jobb, gjort slut med sin pojkvän eller flyttat har hon alltid hållit liv i bloggen och det har gjort att läsarna lärt känna henne innan och utan. Michaela Forni har blivit ett varumärke, men fortsätter samtidigt att vara en vän för läsarna.

De senaste åren har Michaela Forni börjat fokusera på sitt eget företagande och på entreprenörskap. Hon driver ett eget aktiebolag och tjänar bland annat pengar på att göra reklam för företag via sin blogg. Hon är en del av den nya kretsen ”influencers”, vilket är profiler i sociala medier som har inflytande över en stor del konsumenter. Hennes företag omsatte knappt 1,6 miljoner kronor år 2015/2016.