Isabella Löwengrip

Isabella Löwengrip, mer känd som Blondinbella, driver Nordens största blogg. Hon började blogga redan 2005 och trogna läsare har fått följa henne från flickrummet till livet som entreprenör, husägare och tvåbarnsmamma. I ett tidevarv då många bloggar har sett besöksstatistiken sjunka i botten har Blondinbella framgångsrikt och envetet fortsatt med sitt bloggande. Hon lyckas ofta skapa rubriker i kvällstidningarna och hennes företag når en stor målgrupp genom bloggen och andra sociala medier där hon är aktiv. Isabella Löwengrip har även skrivit en rad böcker och medverkat i tv. Som det anstår en sann bloggdrottning har hon även orsakat några omskrivna ”skandaler”.

Isabella Löwengrip – från blogg till business

Det hävdas ofta att Isabella Löwengrip har kombinerat framgång med tur. När hon började blogga var det relativt nytt. Många bloggar fungerade som mer eller mindre öppna dagböcker där inslag som ”dagens outfit” var mycket populära. 2005 när Blondinbella kom till, gick Isabella fortfarande i skolan, hon säger själv att hon i början beskrev ett överdrivet och påhittat liv i bloggen. Att inlägg om festande och nattklubbsbesök inte stämde överens med den 14-åriga Isabellas vardag. Numera är Löwengrip en erkänt duktig entreprenör med flera bolag i bagaget. Hennes blogg handlar mycket om livet som företagare och att kombinera detta med familjeliv.

Isabella Löwengrip har startad en rad företag under sin karriär, det allra första startade hon redan som 16-åring. Bloggandet blev en affärsidé när hon insåg att bloggen Blondinbella värderades till 5 miljoner kronor. Genom åren har företagen som hon medverkat som ägare i bland annat hetat Bellme AB, Classified AB, Spotlife AB och Egoboost Magazine AB. I skrivande stund driver Blondinbella tre ofta omskrivna företag med god tillväxt. De heter: Löwengrip Care & Color (LCC) som utvecklar hår och hudvårdsprodukter för försäljning på apotek runtom i Sverige, Löwengrip Invest som investerar med fokus på unga entrprenörer samt Flattered som tillverkar ballerinaskor att bära inom- och utomhus.

Böcker och rubriker i media

Isabella Löwengrip når ut till många

Isabella Löwengrip har även skrivit en rad böcker. Hon lyfts ofta fram som en förebild för unga kvinnor. Hennes första bok, Egoboost! Överlevnadsguide för unga tjejer, gavs ut 2010 av bokförlaget Forum. Boken är tänkt som en handbok som, liksom bloggen Blondinbella, tar upp såväl mer ytliga ämnen som komplex, svartsjuka och ångest. Hon har även skrivit böckerna Isabellas Hemligheter och Economista. Den sistnämnda skrev hon tillsammans med kollegan och parhästen Pingis Hadenius, och boken vill lära tjejer att få bättre koll på sin privatekonomi. I samband med att hon fick sitt första barn skrev hon även Babyboost. Ett plus ett blir tre, en handledning för blivande mödrar

Isabella Löwengrip har genom åren skapat en hel del rubriker. Hon har en rättfram stil med tydliga politiska åsikter. Hon ses av många som en stor förebild i kampen för att alla typer av kroppar ska accepteras. I den egna tidningen Egoboost poserade hon till exempel naken och oretuscherad på omslaget. Samtidigt som Blondinbella vill ”boosta” unga kvinnor så vill hon inte kalla sig feminist, något som skapat en hel del rubriker. Hon har även fått motta mycket kritik för förmodade produktplaceringar och smygreklam. Genom åren har Isabella Löwengrip också deltagit i flera så kallade ”bloggbråk”. Andra kända bloggfenomen som Kissie och Katrin Zytomierska har kritiserats av- eller kritiserat Blondinbella vilket lett till rubriker i media. Hon har även vunnit mångas sympatier med att öppet berätta om sin adhd, sina ackneproblem och den mobbning hon varit utsatt för under skoltiden.

Hur ser framtiden ut för Blondinbella?

Många hävdar att storbloggarnas glansdagar är över. Något som inte verkar bekomma fenomenet Blondinbella. Bloggen flyttade relativt nyligen till en ny plattform som går under United Influencers, ett riktigt klipp för Isabella Löwengrip som tjänade stora pengar på flytten. Isabella Löwengrip satsar numera även internationellt. I takt med att hennes företag lanseras utomlands så har bloggen fått en engelskspråkig version. Hon och hennes team är dessutom skickliga på att locka till sig besökare till Facebook och Instagram. Mixen av det privata och livet som framgångsrik entreprenör lockar miljontals besökare. Snart kommer en uppföljare till boken Economista, vilket bäddar för att även de som inte aktivt följer Blondinbella på internet ändå kommer få se en hel del av henne i media.